Share

Monday, February 18

مریخ نوردان پیر

بیش از سه سال(و در حقیقت نزدیک به چهار سال) است که مریخ نوردهای روح و فرصت روی مریخ فعالیت می کنند . ماموریتی که تنها برای سه ماه برنامه ریزی شده بود بیش از سه سال به طول انجامیده. قدرت بالای مریخ نوردهای دوقلو چنان بالا بود که توانستند زمستان سرد و روز های طوفانی و آسمان غبار گرفته را نیز تحمل کنند. گاهی نسیمی خاک روی باطری ها را کنار می زد و نیرویی تازه در مریخ نوردها جریان می یافت و باری آسمان تیره می شد و طوفان شن نور خورشید را کم کرد تا مریخ نوردان دقلوی زمینیان تا دم از کار افتادن پیش روند.
مسافرت بلند این دو مهمان زمینی سیاره ی سرخ تا کی ادامه خواهد یافت؟ به نگاهی گذرا به تصاویر ارسالی مریخ نوردها می توان پی برد که شاید چندان طولانی نباشد. شاید بتوان گفت مریخ نورد ها دیگر میانه ی عمر خود را طی کرده اند و در حال ورود به کهنسالیند. عکس بالا نمایی است از مریخ نورد روح (همان عکسی که وجود انسان گونه در آن گزارش شده بود!) خب عکس بالا را با این عکس مقایسه کنید این عکس خیلی قدیمی تر است.
تفاوت در چیست؟ نگاهی به باطری های خورشیدی بیاندازید. ببینید که به مرور زمان چگونه رویشان را گرد و غبار پوشانده. با هرچه بیشتر پوشیده شدن این باطری ها توانایی تولید انرژی مریخ نوردهانیز کاهش می یابد. این موضوع احتمالا تا آنجا پیش خواهد رفت که مسئولین پروژه تصمیم به از دور خارج کردن سیستم های مطالعاتی شوند و بخش های مختلف مریخ نوردها یکی یکی از به علت نبود انرژی کافی از دور خارج شوند و در نهایت سیستم ارتباطی مریخ نورد هم با زمین قطع شود. این آینده ی محتوم «روح» و «فرصت» خواهد بود. شاید تنها چیزی که بتواند عمر آنها را طولانی تر کند نسیم ها و باد های مریخ باشد که دستی بر باطری های خورشیدی بکشند و به لطف آنها باطری ها انرژی بیشتری تولید کنند. گرچه تجربه نشان داده نباید زیاد به رویداد هایی اینچنین امید بست. گرچه مریخ نوردها هنوز زنده و فعالند ولی به راتی تا کی می توانند اینطور سرحال به مموریت خود ادامه دهند؟
آرم ماموریت مریخ نورد فرصتآرم ماموریت مریخ نورد روح

2 comments:

Anonymous said...

salam
merc az lotfetoon vali rastesh ma hameye in kar haro ghablan emtahan kardim ye tabestoon vasash vaght gozashtimo natije nadad

Unknown said...

salam.
khaste nabashid.
mamnun
"Ali Tavafi"